Ter illustratie over hoe Brain Gym in de klas kan worden toegepast: een getuigenis van een leerkracht van een 2de leerjaar.
Wanneer maken ze gebruik van de bewegingen?
- Vóór het maken van een dictée, doen ze de in/uit de knoop, ik dicteer de woorden tijdens de beweging reeds als een voorbereiding.
- Vóór het schrijven vb in hun oefenschrift van hoofdletters, zijn er verschillende mogelijke opwarmers/starters:
- Wanneer een kind vastloopt in een leerproces wordt Brain Gym voorgesteld samen met de verklaring of het gebruik van bijvoorbeeld, het rekenmateriaal .
- Naarmate het jaar vordert, gaan de kinderen een beweging doen wanneer ze de behoefte voelen. Dit doen ze in alle rust en met respect voor de anderen.
- Tijdens een conflictoplossing op de speelplaats, stel ik het kind voor om Buikademhaling te doen of In de knoop uit de knoop, om ze te kalmeren:
- we doen Brain Gym al zingend, al dansend op verschillende muziekstukken meegebracht door de kinderen of op de liedjes van de CD van André Borbé
- ...
Véronique Geens (januari 2017) - al 24 jaar leerkracht lagere school