Het verloop:
- De doelstelling in een zin formuleren.
- De doelstelling in actie/een rollenspel brengen. (bij voorbeeld: een woordpakket gemakkelijk onthouden)
- Een objectieve observatie maken in relatie tot het probleem: emotioneel, fysiek of cognitief. (bijvoorbeeld: zich herinneren wat men leest)
- Voorstelling van activiteiten (bijvoorbeeld: positieve punten, in/uit de knoop, liggende achten)
- De doelstelling opnieuw in actie brengen (bijvoorbeeld: lezen en een korte inhoud geven)
- De begeleider begeleidt de adolescent zo dicht mogelijk bij/naar zijn doel/motivaties.
Voorbeelden van doelstellingen:
- Ik onthoud gemakkelijk.
- Ik begrijp de wiskunde-regels.
- Ik schrijf een opstel met plezier.
- Ik integreer mij in de groep op een comfortabele manier.
- Ik organiseer mij.
- Ik concentreer mij.
- Ik ben ontspannen als ik voor de klas spreek.
- Ik heb tijdens mijn mondelinge examens toegang tot mijn kennis.
Hoeveel sessies?
Het aantal sessies varieert naargelang de moeilijkheden/uitdagingen van de adolescent en de gewenste doelstellingen.
De activiteiten voor thuis (enkele minuten per dag zijn voldoende) laten toe de veranderingen duurzaam te verankeren.
Tijdens de eerste afspraak, zijn de ouder(s) aanwezig bij het begin van de sessie maar worden verzocht de jongere alleen te laten voor de rest van de sessie als deze daarnaar vraagt.